Saturday , 19 August 2017
Εκρήξεις Θυμού & Νεύρα: κι όμως υπάρχει λύση!

Εκρήξεις Θυμού & Νεύρα: κι όμως υπάρχει λύση!

“Ονομάζομαι Αφροδίτη και είμαι 28 χρονών. Η ζωή μου κυλάει σε γρήγορους ρυθμούς βιώνοντας έντονο άγχος στο μεγαλύτερο τμήμα της ημέρας. Ωστόσο, το πρόβλημα δεν είναι στην διαχείριση του άγχους μου, αλλά στη διαχείριση του θυμού μου. Νευριάζω εύκολα. Αν και μου περνάει γρήγορα, το αναγνωρίζω ότι αποτελεί πρόβλημα σε πολλούς τομείς της ζωής μου. Για παράδειγμα, μπορώ να βγω εκτός εαυτού με τον σύντροφό μου αν δω ότι δεν με καταλαβαίνει σε ένα θέμα συζήτησης. Τι μπορώ να κάνω;”

Όλοι μας- άλλοι περισσότερο, άλλοι λιγότερο- έχουμε νιώσει “το αίμα να ανεβαίνει στο κεφάλι”, “την πίεσή μας να χτυπάει κόκκινο”, “τον εαυτό μας να βγαίνει εκτός εαυτού και ρούχων” κάθε φορά που το παιδί μας, μας αγνοεί και δεν πηγαίνει να συμμαζέψει το δωμάτιο του, κάθε φορά που νιώθουμε ότι ο σύντροφός μας δεν αντιλαμβάνεται τις ανάγκες μας, κάθε φορά που μας πιάνει φανάρι και αργούμε στη δουλειά…

Η επιστήμη ονομάζει αυτή την κατάσταση “θυμό”. Τί είναι όμως ο θυμός;

Ο θυμός είναι ένα έντονο συναίσθημα, προκαλούμενο συνήθως από κάποια ταραχή, προσβολή ή άρνηση. Είθισται η κοινωνία να πρεσβεύει την αρχή, ότι η έκφραση του θυμού είναι ένα απολίτιστο γνώρισμα ενός ανθρώπου και ότι η διατήρηση της ψυχραιμίας αποτελεί αρετή. Η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Ο θυμός πρέπει να εξωτερικεύεται καθώς η συσσώρευσή του μπορεί να οδηγήσει π.χ. σε μεγαλύτερες εκρήξεις, σε ψυχοσωματικά συμπτώματα κ.ά., ωστόσο, το σημείο εστίασης είναι στον τρόπο έκφρασης και διαχείρισης του θυμού. Είναι πολύ σημαντικό να αντιληφθούμε ότι ο θυμός-με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο- επηρεάζει τόσο εμάς όσο και τους γύρω μας, συνεπώς, η σωστή διαχείρισή του είναι αναγκαία.

Τί μπορούμε να κάνουμε, ενδεικτικά:

  1. Τεχνικές χαλάρωσης: η αρχή γίνεται με διάφορες τεχνικές χαλάρωσης, όπως βαθιές εισπνοές εκπνέοντας αργά (πάντα διατηρώντας έναν σταθερό ρυθμό), σφίξιμο και χαλάρωση της γροθιάς ή των κάτω άκρων (κ.ά.) και όλα αυτά μετρώντας μέχρι το 10 (ή ακόμα καλύτερα συνεχίζοντας για τα επόμενα δέκα λεπτά). Ίσως φέρνοντας στο μυαλό μία εικόνα που μας ηρεμεί και μας δημιουργεί όμορφα και θετικά συναισθήματα, συμβάλλουμε στην χαλάρωσή μας.
  2. Ένα λεπτό ακόμα: ας δώσουμε στον εαυτό (αλλά και στον συνομιλητή) μας λίγο χρόνο να σκεφτεί. Όταν νιώθουμε να χάνουμε τον έλεγχο, ας κάνουμε την επιλογή να αποχωρήσουμε από τον χώρο. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα αποφύγουμε εξολοκλήρου το θέμα που προέκυψε, αλλά όταν νιώσουμε χαλαροί θα επιστρέψουμε με πιο καθαρό μυαλό. Σε αυτό το διάστημα θα έχουμε χρόνο να καθαρίσουμε το μυαλό μας από αρνητικές σκέψεις, αλλά και να χαλαρώσουμε τις αντιδράσεις μας, καθώς είθισται ο θυμός να εξωτερικεύεται με συμπεριφορές, οι οποίες διεγείρουν και την επιθετικότητα του συνομιλητή.
  3. Η πηγή του κακού: είναι πολύ σημαντικό να αναζητήσουμε τα βαθύτερα αίτια του θυμού μας. Η πραγματικότητα δεν έγκειται στο ότι π.χ. ο σύντροφός μου δεν σκέφτεται τις ανάγκες μου, αλλά για πιο ουσιαστικούς λόγους. Πρέπει να αναρωτηθούμε αν η ίδια η κατάσταση είναι προβληματική και πρέπει να τελειώσει ή αν εμείς θέλουμε να τα έχουμε όλα υπό έλεγχο, ή αν έχουμε κενά από το παρελθόν κοκ. Σε όλα αυτά πρέπει να μπει ένα τέλος.
  4. Η καθημερινότητα είναι η μισή αρχοντιά. Μία καθημερινότητα η οποία κυλάει σε γρήγορους ρυθμούς προκαλώντας έντονο άγχος, οδηγεί σε αύξηση των εκρήξεων θυμού. Ας δοκιμάσουμε:

– Γιόγκα, τζόκινγκ, και γενικά όποιο είδος σωματικής άσκησης μας εκτονώνει και μας χαλαρώνει

-Συζητήσεις με φίλους και κοντινά πρόσωπα, ώστε να εξωτερικεύσουμε τα συναισθήματά μας

-Συζητήσεις με τον εαυτό μας, διαλογισμό, ο, τιδήποτε οδηγεί στην αυτο-βελτίωσή μας και μας χαλαρώνει

-Εναλλακτικές λύσεις στα προβλήματα μας, όπως π.χ. “Αφού με εκνευρίζει το ότι ο σύντροφός μου δεν έρχεται ποτέ την ώρα που λέει για να με πάρει, θα αρχίσω να ετοιμάζομαι αργότερα για να μην τον περιμένω”.

Αν ο αυτο-έλεγχος συνεχίζει να απουσιάζει, η επίσκεψη σε κάποιον ειδικό θα ήταν μία σωτήρια λύση τόσο για εμάς τους ίδιους, καθώς ο θυμός μας επιβαρύνει ψυχικά, όσο και για τους γύρω μας.

“Ο καθένας μπορεί να θυμώσει -αυτό είναι εύκολο. Αλλά το να θυμώσει κανείς με το σωστό άτομο, στο σωστό βαθμό και στη σωστή στιγμή, για τη σωστή αιτία και με τον σωστό τρόπο -αυτό δεν είναι εύκολο.” (Αριστοτέλης, Ηθικά Νικομάχεια, Η πρόκληση του Αριστοτέλη)

*Άφησε λίγο χρόνο και επικοινώνησε με προσωπικό μήνυμα για το αν σε βοήθησε στον αυτο-έλεγχό σου αυτό το άρθρο.

Αλεξία Σταθάκη

Προσθέστε σχόλιο

Το e-mail σας δεν θα προβληθεί δημοσίως.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Scroll To Top