Άγχος

…μια εμπειρία της εποχής μας!!!

«μερικές φορές νομίζω πως είμαι μια κινητήρια μηχανή και φοβάμαι πως αν κάποτε μειώσω την ταχύτητα ή διακόψω μετά δε θα μπορέσω να ξαναβάλω μπροστά τη μηχανή! Θα μπορέσω να λειτουργήσω χωρίς να υπόκειμαι στο άγχος μου;»

Νομίζω πως όλοι μας έχουμε βρεθεί αντιμέτωποι με αυτό το δυσάρεστο συναίσθημα, ειδικά στις μέρες μας, το οποίο μάλιστα συναντάται σε πολλούς τομείς της ζωής μας.

Το ερώτημα όμως είναι αν όντως ασκεί μόνο αρνητική επίδραση πάνω μας:
Η απάντηση είναι πως όχι. Παρόλο που το περιεχόμενό του άγχους φαντάζει τόσο αρνητικό και τα συναισθήματα που παράγει προκαλούν είτε σε μικρότερο είτε σε μεγαλύτερο βαθμό δυσφορία στο άτομο, το άγχος μπορεί να είναι θετικό, δημιουργικό και άκρως παραγωγικό. Λειτουργεί σαν διατηρητής της ζωής, δεδομένου ότι είναι ο ενεργοποιητής του σώματός μας καθώς επιτρέπει στο σώμα να ανταποκρίνεται σε κάθε είδους πρόκληση.

Ποιους προτιμάει το άγχος;
Κάθε άνθρωπο με αυξημένες ευθύνες και υποχρεώσεις. Αυτό σημαίνει πως μπορεί να μιλάμε για έναν επιχειρηματία, αλλά ακόμα και για μια άνεργη νοικοκυρά της οποίας η καθημερινότητα, μέσα από μικρά στρεσογόνα γεγονότα, μπορεί να φτάσει σε ανεξέλεγκτη κατάσταση, όμοια με αυτή του επιχειρηματία.

Μέχρι πόσο μπορούμε να αντέξουμε το άγχος;
«Είμαι πτώμα», «Είμαι έτοιμος να εκραγώ» …φράσεις που υποδηλώνουν άγχος.
Λογικό, καθώς το πολύ άγχος ενεργοποιεί κατά κύριο λόγο το αυτόνομο νευρικό σύστημα ως άμυνα του οργανισμού. Πιο συγκεκριμένα, το παρατεταμένο άγχος προκαλεί αρχικά κόπωση και υπερένταση σε σωματικό και πνευματικό επίπεδο, ενώ το χρόνιο άγχος ακόμα σοβαρότερες ασθένειες.

Αντιμετωπίζοντας το άγχος:

  • μια καλή αρχή θα ήταν να αναγνωρίσετε και να ονομάσετε την κατάσταση που σας προκαλεί άγχος καθώς και να αναγνωρίσετε τον δικό σας τρόπο αντίδρασης πάνω σ’ αυτήν. Οι περισσότεροι άνθρωποι θεωρούν πως έχουν άγχος με όλα και πως η αντίδραση τους μπορεί να είναι και κομμάτι του εαυτού τους, κι όχι παράγωγο του άγχους. Μια αντίληψη βέβαια εσφαλμένη… Π.χ. αφορά τον τομέα της δουλειάς; Της οικογένειας; […]… και αντιδράτε με το να γίνεστε νευρικός; Νιώθετε κόπωση; κτλ…. και αποκωδικοποιεί το άγχος με τον δικό του μοναδικό τρόπο.
  • στη συνέχεια, δείτε τι κάνετε λάθος και δεν μειώνεται το άγχος. Η αποφυγή των στρεσογόνων γεγονότων, το κάπνισμα, το αλκοόλ, τα ηρεμιστικά χάπια σίγουρα δεν είναι λύσεις. Κι αν σας ανακουφίζουν σίγουρα είναι κάτι προσωρινό που μάλιστα κρύβει πολλές συνέπειες όπως την εξάρτηση.
  • ανακαλύψτε τι έχετε ανάγκη για να σας μειωθεί το άγχος. Κάθε άνθρωπος αντιλαμβάνεται και αποκωδικοποιεί το άγχος με τον δικό του μοναδικό τρόπο. Συνεπώς, αναγνωρίστε τις ανάγκες σας και προσαρμόστε διάφορες δραστηριότητες αντι-άγχους σύμφωνα με αυτές.

Ενδεικτικά:

1. Όλα περνάνε καλύτερα με συντροφιά. Ο κύκλος των φίλων και το περιβάλλον της οικογένειας παίζουν πρωταρχικό ρόλο στη μείωση του άγχους καθώς στηρίζουν και βοηθούν το άτομο.

2. Να επικεντρώνεστε περισσότερο στα θετικά της ζωής. Πλέον στις μέρες μας έχουμε όλοι την τάση να βλέπουμε τα σύννεφα, ξεχνώντας τον ήλιο που κρύβεται πίσω από αυτά. Κι όμως αυτός ο ήλιος είναι που θα μας δώσει δύναμη και κουράγιο για το μέλλον μας.

3. Αφιερώστε χρόνο για τον εαυτό σας. Ένα χόμπυ, μια εκδρομή, άσκηση, ακόμα και δύο ώρες παραπάνω ύπνου είναι αρκετά για να ελαττώσουν το άγχος.

4. Ενημερωθείτε για ασκήσεις και τεχνικές χαλάρωσης από κάποιον ειδικό.